fredag 8 januari 2010

Nyss lyssnat #1: Laura Nyro

Jag håller för tillfället på att läsa boken The Mansion On the Hill som handlar om baksidan av den våg av "äkta rockmusik" som började runt 1968. Den sidan som handlar om pengarna. I kapitlet som rör agenten, managern och skivbolagschefen David Geffens uppgång från managerbolagsanställd agent till självgjord managerjesus, väckte historien om hans första egna klient mitt intresse. Jag ville lyssna på Laura Nyro.

Min första instinkt var att jämföra henne med Carole King, men jag vet inte hur väl det stämmer för tyvärr måste jag erkänna att jag är dåligt inlyssnad på henne. Carole skulle kunna sorteras in som ytterligare ett av offren för några av de män med gitarr-band som jag slösat tid och pengar på utan att egentligen få något tillbaka för det. Vilket man så klart skulle förstå försent. (Hör ni mig Cast?) Men den här tankegången leder till ett annat inlägg. Nu tillbaka till Laura Nyro.

Hon skrev sina egna låtar, fantastiska låtar, vilket tyvärr känns nödvändigt att påpeka för att ge henne en chans att slå igenom "äkthetsglastaket" (se glass ceiling). En påhittad äkthetsnorm som kvinnor måste leva upp till för att få leka med pojkarna (dvs gubbarna) på deras villkor. Så desto viktigare blir det att påpeka att hon skulle ha varit äkta även om hon inte skrivit sina egna låtar, precis som många av hennes kvinnliga kollegor som inte skrev låtarna de sjöng.

De av Laura Nyros skivor jag hunnit lyssna på är en blandning av de flesta musikstilar vanligt förekommande under 1960-talet som man kan ympa in pop på slutet av. Ofta dyker känslan upp av att man dels har att göra med en Las Vegasshow-entertainer och dels en sångerska från någon jazzklubb långt ifrån paradgatorna. Men liknelser som dessa är något jag helst vill undvika att använda mig av, för i bästa fall kan de låta långsökta, och i värsta fall kan de vara något som påverkar det första intrycket man får av en artist, till det sämre. (Hör ni mig recensionskår?)

Det bästa jag kan göra är nog att bara förmedla att jag tycker om henne, men lyssna själv och avgör vad du tycker. Hon finns på Spotify.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar