fredag 8 januari 2010

I väntan på filmen om Firma Ruffel & Bygg

(Den sämst översatta titeln sedan Swingers blev Du, var är brudarna?)



Efter mycket om och men så verkar det klart att det blir en Arrested Development-film där alla originalskådespelare kommer att reprisera sina roller. Filmen är planerad att vara klar 2011 och seriens skapare Mitchell Hurwitz håller på att skriva på manuset tillsammans med James Vallely.

Som ett stort fan av serien är jag glad att en film faktiskt kommer att bli gjord. Men samtidigt är jag också lite orolig. Håller seriens format för en långfilm och finns det något mer att berätta? Jag var ju faktiskt nöjd med hur serien avlutades, även om serien i sig stoppades alldeles för tidigt. Det bästa är ju när filmen kompletterar serien, så som filmen Serenity kompletterade serien Firefly, och inte bara är en återupprepning av serien, som till exempel nya A-team-filmen.

Det bästa är nog att inte tänka på det helt enkelt. För att jämföra en serie med en film är orättvist mot båda. Så istället för att hoppas på och oroa mig för om filmen ska vara lika bra som serien kommer jag att ta för givet att den är det tills jag blir motbevisad. Det är ju faktiskt de som gjorde Arrested Development som ska göra filmen.

Men vad ska man då göra medan man väntar på filmen? Jag har tre förslag på hur man kan få tiden att gå fortare i sällskap av medlemmar av Arrested Development-familjen. Jag har valt att inte tipsa om några av de otaliga filmer som de varit med i utan hållit mig strikt till tv-formatet.

Mitt första och självklara val är så klart tv-serien 30 Rock. Förutom att det är en fantastisk komediserie så har även Will Arnett (Gob) en återkommande roll som "skurken" Devon Banks, och för att stilla sin Gob-abstinens så fungerar Devon Banks alldeles utmärkt.



Mitt andra förslag är att titta på komediserien Mr. Show with Bob and Dave där titelns Dave är David Cross (Tobias). Denna serie som gick i tre säsonger följer det så kallade sketch-formatet, på samma sätt som i SNL, The Kids in the Hall, Helt Apropå eller The Girlie Show, som är programmet de gör i 30 Rock.

Och på tal om 30 Rock (igen) så dyker Scott Adsitt (Pete Hornberger) upp i några avsnitt, som i detta klipp.


Mitt tredje och sista förslag är att titta på det här klippet som cirkulerat från ett pilotavsnitt av en komediserie för den brittiska tv-kanalen Channel 4. Serien som heter The Increasingly Bad Decisions of Todd Margret är skapad av Will Arnett, David Cross och Spike Jonze. Vet dock inte om det här pilotavsnittet har lett till något konkret ännu.



Ok, så det visade sig att jag bara tipsat om program som Will Arnett och/eller David Cross medverkat i. Därför måste jag lite kort även varmt rekommendera fake-dokumentär-webserien Clark And Michael med Michael Cera. Till de övriga medverkande i Arrested Development ber jag om ursäkt. Ni var alla underbara, i Arrested Development.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar