fredag 15 januari 2010

Helgens lyssna- och lästips: Tröst för ett tigerhjärta


Ända sedan jag hörde ett alldeles fantastiskt radioprogram (Biblioteket i P1 - ofta fantastiskt!) om Margareta Renberg, har jag varit väldigt sugen på att läsa hennes dikter. En helt egen röst, oväntade men självklara bilder och mer pang på rödbetan än det mesta.

Tur för mig (och resten av mänskligheten) att Anna Hallberg i DN påminner mig med en recension av "Tröst för ett tigerhjärta" (2009). I denna volym har Gunnar Harding samlat såväl den slutsålda och lovordade diktsamling som blev hennes första och sista, "En tatuerad dams memoarer" (1974), som de dikter hon mer eller mindre sporadiskt skrev efter det.

Bara att hoppas att ingen hinner före mig till biblioteket...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar