torsdag 18 mars 2010

Alla talar om Andres

Andres Lokko släppte i dagarna sina samlade verk i två mastodont-böcker, en kallad Andres och en kallad Lokko. Och med anledning av detta har det varit mycket snack och diskussion om denne popkritiker den senaste tiden .

Jag kommer att tänka på när jag var cirka tretton år. Jag och min bästis Johanna var indiepoppare, ville vara lite alternativa, läste musikmagasinet POP, och gick till stadsbiblioteket och lånade hem hela årgångar av tidningen Slitz, som innan den blev äcklig mansgris-tidning ju faktiskt var en tidning som skrev mest om pop-musik. Där läste vi intervjuer med britpop-banden och kollade in modereportage där vårt favoritband Brainpool poserade i t-shirts med den där mod-loggan på.

Vi tänkte att mod var typ samma sak som indie. Vad visste väl vi.

Så skulle vi göra ett skolarbete, vi bestämde oss för att skriva om olika stilar. Kommer inte riktigt ihåg vilka olika stilar vi valde, men en av dem var i alla fall mods/indie-kids. Alltså en kombinerad stil, vi trodde ju att det var ungefär samma sak. Vilket den käre Andres Lokko inte var sen att påpeka konstigheten i när han svarade på det brev som jag skickade till honom, i egenskap av expert på området. Jag menar, give us a break, Andres, vi var tretton bast, inte behövde du väl slänga i ansiktet på oss hur "märkligt" det var att vi buntat ihop indiekids och mods.

Jag kommer ihåg den delade känslan jag fick när jag läste hans brevsvar, både lite förnärmad, det var ju pinsamt att vi inte fattat grejen, men också att det ändå var rätt coolt att få ett handskrivet brev av Andres Lokko, till råga på allt i ett stort kuvert med POP-loggan på.


Ja, det är det jag tänker på, när jag tänker på Andres Lokko.

4 kommentarer:

  1. Hehe, vad roligt! Jag gjorde också den sammanblandningen när jag var fjorton femton och läste Pop! Men vad jag hade velat läsa vad han skrev, är brevet kvar nånstans?
    Har inte Lokko en ganska märklig ställning i popkritikersverige? Han är en oerhört begåvad skribent, men det har blivit lite konstigt; alla måste ta ställning till Lokko som antingen helgon eller paria?

    SvaraRadera
  2. Ja, det var ganska kul att lyssna på Nya Vågen i P1, när Nicholas Ringskog Ferrada-Noli och Andreas Ekström från Sydsvenskan diskuterade Lokkos betydelse osv, ett tips om du inte redan hört det....

    Brevet finns kvar! Jag letade som en tok här hemma, för att kunna direktcitera, men kom sen på att det ligger i Lysekil... Får ta en titt nästa gång jag åker dit.

    SvaraRadera
  3. Åh, kan du inte lägga upp det på bloggen när du får tillfälle!
    Ja jag lyssnade på Nya vågen! Annars har jag försökt att lite undvika allt för mycket Lokko.

    SvaraRadera
  4. Jag läste Sound Affects så jag kan inte ta ställning.

    SvaraRadera