måndag 1 mars 2010

Animerad medeltid



The Secret of Kells
är en irländsk animerad långfilm som i år är nominerad för en Oscar i kategorin bästa animerade långfilm. Filmen är en fiktiv redogörelse för uppkomsten av den medeltida religiösa boken Book of Kells, vars illustrationer den också tagit sin estetiska inspiration ifrån. Detta gör att The Secret of Kells, dels estetiskt skiljer sig från andra kontemporära animerade filmer, dels är bländande vacker i sin tydliga enkelhet. Ny teknik använd för att göra äldre bildkonst levande.

Det lyser igenom i resultatet att filmskaparna hade en tydlig idé av vad de ville åstadkomma och att de också följde den hela vägen. Till detta bidrar även den magiska musiken som är komponerad av Bruno Coulais, som även gjorde musiken till Coraline (också nominerad).

The Secret of Kells är en hyllning till mediet animerad film.

3 kommentarer:

  1. Men den verkar ju riktigt intressant! Även om karaktärerna ser ut som om komna från Disney Channel. -__-
    Vet du om den kommer till Sverige?

    Engagerade hälsningar från L

    SvaraRadera
  2. Hej L

    Just nu verkar det inte finnas några planer på det, i alla fall som jag kan hitta. Jag skulle kunna ge en digital, otextad (vilket jag tror inte ska vara något problem), version på skiva till J & M som de kan föra vidare, om du vill?

    SvaraRadera
  3. Ja! Det skulle vara jätteschysst, jag blev så sugen när jag såg den otroligt fina animeringen. Och så har jag alltid haft en viss förkärlek till animerat(Hayao, du vet nog) och allmänt charmiga karaktärer. : )
    /Lyra

    SvaraRadera