söndag 13 december 2009

Att våga möte sitt eget geni


Ibland får jag en känsla av att jag låter mitt livs dyrbaraste ögonblick av inspiration rinna genom fingrarna.

Jag minns hur det kan vara. Jag ser mig själv gående på en motorvägsbro, mitt i min vardag. Trots den skenbara trivialiteten, känner jag hur jag är mitt i en unik situation, på en punkt där händelsekedjor, erfarenheter och tur får min hjärna att komma upp med de mest häpnadsväckande idéer - stoff till filosofiska paradigmskiften, nobelpris, mästerverk, världsfred. Och visst njuter jag en smula av ögonblicket: om jag bara vill kan jag ta med mig den där ingivelsen till närmaste tangentbord och starta en revolution. Jag kan ana att jag just där och då är den viktigaste personen i världen.

Trots det gör jag ingenting. En månad senare kan jag minnas att det var något speciellt som for genom mitt huvud, men inte sätta fingret på vad det var, än mindre frammana det igen. Inspirationen och ingivelsen kommer bara en gång.
Skyldigheten att inte svika sin egen genialitet är ett av många huvudspår i den norske författaren Jan Kjaerstads roman Jag är bröderna Walker, som nyligen kom ut i svensk översättning.
Huvudpersonen är Odd Marius Walaker, en 15-årig yngling som genomlever sitt livs intressantaste period (ska det visa sig). Efter att han en dag vurpat med cykeln vid Slottsplassen i Oslo, låser tillvaron upp sina dörrar för honom. Med hans egna ord: han upptäcker W-potensen. Allt öppnar sig och omvärlden får liksom flera parallella dimensioner: det som tidigare var enkla ting blir nu mångtydiga språngbrädor för fantasin. Hans förldrar förvandlas från mamma och pappa till komplexa personer med lager på lager av delvis motsägelsefulla personligheter. Och själv får han förmågan att tänka flera tankar samtidigt, lagra tankespåren utanpå varandra, så att en pinsam scen på skolgården (när Odd Marius, liggande i en gyttjepöl, inför alla sina kamrater förnedras av flickan han är olyckligt kär i) får honom att bli på en gång utom sig av sorg och uppfylld av lycka och tillförsikt. Ingenting är längre omöjligt. Til och med han själv liksom mångfaldigas.

Och allt detta är Odd Marius tillräckligt klok att skriva ned i dagböcker. Dagböcker som han sedan gömmer, glömmer och förkastar som överpretentiöst pubertala. Ett monument över människans enorma potential, och samtidigt hennes märkliga förmåga att förringa sig själv.

Foto: Ranveig Holden Böe

Jan Kjaerstad är dock troende. Han envisas med att förkunna sitt budskap om att vi är större än vi tror. Och när man läser hans böcker öppnar sig världen, precis som den gjorde för Odd Marius på Slottsplassen i Oslo. Hans böcker är lika sprängfyllda av associationer, kopplingar och samband som Odd Marius 15-åriga huvud.

Jag läser, käner mig själv mångfaldigas och lovar, lovar att nästa gång mitt geni ger sig tillkänna - då ska jag inte svika mig själv. Överpretentiöst eller ren realism?

8 kommentarer:

  1. Hm, kan det måhända vara en kombination av både överpretentiöst och realism? Jag brukar ju ofta slå ett slag för pretentiös-heten (finns det ett substantiv?), så om den möter den rena realismen på mitten någonstans tror jag absolut att det kan bli nåt av det här.

    SvaraRadera
  2. "Skyldigheten att inte svika sin egen genialitet(..)" Ayn Rand kunde inte sagt det bättre själv, fast antagligen med mer politisk innebörd ;-)

    SvaraRadera
  3. Tack för en mycket fin analys. Jag har ännu inte läst den här romanen av Jan Kjaerstad men din recension gör att jag förstår att det är en intressant läsupplevelse som jag har framför mig.
    I min nya bok "Godhet. I litteraturen och i livet" (BTJ förlag) gör jag en närläsning av alla tre delarna i Wergeland-trilogin.
    Det vore roligt att ta del av dina åsikter om min analys där av de romanerna.
    NU ska jag läsa boken om Bröderna Walker. Finns det också här, som i trilogin, en "urscen" som påverkar huvdpersonens liv framåt och bakåt?

    lena.kjersen@bredband.net

    SvaraRadera
  4. Tack för det boktipset! Den hamnar på min läslista.

    I egenskap av Kjaerstadnörd blev jag ändå lite besviken på Bröderna Walker, just på grund av att konstruktionen inte kändes fullt lika genial och tematiskt förankrad som i hans tidigare böcker - framförallt då Wergelandtrilogin. Eller åtminstone inte lika snygg. Det framgick ju inte riktigt i mitt blogginlägg, där jag snarare inriktade mig på att sprida Kjaerstadevangeliet. Det kändes mer relevant än bortskämda formella anmärkningar på en trots allt väldigt bra och läsvärd bok. Bloggaren Calliope har förresten liknande invändningar som jag, men verkar mer oberörd av boken :-)
    http://calliope-books.blogspot.com/2009/12/en-nagot-mindre-fantastisk-jan.html

    SvaraRadera
  5. Hej Mikael!
    Vem eller vad är du - mer än Kjaerstad-nörd?
    Eftersom jag tycker att du och dina tre vänner startat en så intressant blogg vill jag gärna få veta litet mer om er.
    Lena
    Gott läsdecennium!

    SvaraRadera
  6. Ja, vi jobbar på det där med att göra bloggen lite finare och lägga upp lite information om oss själva… håll ut! När det gäller Kjærstadnörden i mig skrev jag en gång en c-uppsats i litteraturvetenskap om "Rand" - fortfarande den häftigaste deckaren jag någonsin läst :-D

    SvaraRadera
  7. "Rand" har jag inte läst - men det ska absolut bli av under läsåret 2010.
    Och jag håller ut i nyfiken väntan på information om de fyras gäng - men hur länge kan man egentligen hålla ut?
    Lena K E

    SvaraRadera
  8. Ingrid, Johanna, Mikael, Pontus -
    vilka är ni?
    Hur länge ska läsekretsen - till exempel
    Lena K E - hålla uuuuuuuuuuut?

    SvaraRadera