tisdag 14 december 2010

iBuffy

När jag härom dagen såg ett avsnitt av Buffy (säsong 3 om någon undrar) fick jag en uppenbarelse. Buffy är inspelad och utspelar sig i en tidsålder när internet och mobiltelefoner inte var lika frekvent använda som idag. När Buffy är ute på kvällarna och hänger på kyrkogårdar och slåss med vampyrer och demoner, har hon inte mer än sitt eget bildminne att gå efter när hon ska beskriva för Giles hur monstret såg ut. De får sedan med de andra scoobiesarna leta igenom en mängd gamla böcker innan de hittar något om monstret.



Eh, det var typ 2 m långt, var blått, hade tentakler och huggtänder...


Det jag började fundera över var då: tänk om Buffy hade haft en iPhone eller liknande? Hon hade lika snabbt som hon plockar fram en träpåle ur jackan, kunnat plocka fram sin iPhone och tagit ett kort på monstret. Hon skulle sedan kunnat skicka bilden till scoobiesarna som snabbt kunde leta upp monstret i en databas (självklart måste de digitalisera sitt blibliotek, duh) och hitta monstrets svagheter.




Tänk om jag hade en iPhone, eller iaf en mobiltelefon...


Därefter meddelar de Buffy om det snabbaste/bästa sättet att ha ihjäl monstret på. Buffy dödar monstret snabbare, världen blir ett bättre ställe.

I serietidningen Buffy, säsong 8, får vi se hur hon och de andra har anpassats till hur världen ser ut idag, hur vi ständigt överöses av olika medier och hur vi använder oss av dom. Hade jag haft en iPhone skulle jag definitivt haft Buffy på telefonen:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar