söndag 22 augusti 2010

Nyss lyssnat #5: St Andreas


Visst ser de trevliga ut? Nuförtiden har de dessutom ytterligare två troligtvis trevliga medlemmar: Niclas Sjöbeck och Simon Linter, men jag hittade inga bilder med dem... och någon kamera hade jag inte med mig på spelningen.

Igår kväll blev jag väldigt glad. Anledningen var att jag råkade hamna på en spelning med St Andreas, ett band som tills dess gått mig förbi. Själva spelningen var knappast särskilt bra - en sträng gick av, publiken var tunnsådd - men musiken var utmärkt. Mycket välskrivna svenska texter, läskande retroinslag och två symbiotiska sångröster fick mig att längta sjukt mycket efter ett skivsläpp. För att inte tala om melodierna, som var bättre än det mesta som kommer ur det här landet nuförtiden, åtminstone i relation till anspråkslösheten i bandets uppenbarelse.

Lyssna kan man förstås göra på bandets myspace-sida, men dessvärre saknar versionerna där en hel del energi jämfört med spelningen, och sången är klart mycket surare (vilket ju känns lite schablonartat nuförtiden). Och "Far och mor" som avslutade spelningen och nog var bäst av deras sju låtar saknas. Klart hörvärt ändå, dock.

6 kommentarer:

  1. På bilden ser de ut att vara medlemmar i familjen Cullen...

    SvaraRadera
  2. Förvirrad. För spelningen verkar ju ha varit särskilt bra, och inte "knappast särskilt bra"? ;)

    SvaraRadera
  3. Näe, det var faktiskt inte en så värst bra spelning. Men idén bakom (musiken alltså) var utmärkt.

    SvaraRadera
  4. Men spelningen lät ändå bättre än det som fanns på myspace? Synd. (Tror förresten att en av dem har varit hemma hos mig och spelat tv-spel)

    SvaraRadera
  5. F.y.i, "Far och mor" finns på Youtube. Titta på den här: http://www.youtube.com/watch?v=1S79FoeNqFA

    SvaraRadera
  6. Hurra! Nä, nu kapitulerar jag alldeles, nu blir jag måttlös. Alltihop är skitbra, överallt. Och youtube hyser även Honky tonky hund, där de läskande retroinslagen blommar ut i full prakt:
    http://www.youtube.com/watch?v=YiWl_s_q1ME&NR=1
    Jag säger det igen: hurra!

    SvaraRadera